Welke first class is de beste? Ontdek het in deze battle tussen 2 first class vluchten. Etihad first apartment vs Lufthansa first class.
Etihad vs Lufthansa first class
Bij het begin van onze hobby als travel hacker hadden we enkele doelen voorop gesteld. Twee van deze droomvluchten zijn inmiddels achter de rug. Twee vluchten in first class die zonder het gebruik van airmiles onbetaalbaar zouden zijn voor ons als Ryanair reizigers. Maar welke was nu de beste vlucht? Het is een klein beetje appelen met peren vergelijken maar het lijkt ons toch eens interessant om beide vluchten eens naast mekaar te plaatsen.
De ‘first class battle’ zal zich afspelen tussen the Etihad first apartment en Lufthansa’s first class.
Boeking
Beide vluchten zouden ons meer dan 4000 euro gekost hebben, veel geld toch om 8 uur op een vliegtuig te zitten. Daarom hebben we onze gespaarde airmiles omgezet voor deze vliegtickets.
Voor onze Etihad vlucht kochten we 45000 american airlines voor 700 euro. Met deze miles konden we dan bij etihad onze vlucht boeken van Abu Dhabi naar Londen. Uiteindelijk was het een call center in Australië dat online beschikbaarheid vond en de boeking maakte. Eenmaal de tickets waren toegewezen verliep alles veel vlotter. Als first class passagier word je onmiddellijk verder geholpen in het callcenter. Maar de 2 uur telefoneren en skypen met iemand die gebrekkig Engels spreekt was pure ergernis.
De Lufthansa vlucht van Brussel naar Miami, via Frankfurt, kostte ons 85000 miles & more mijlen. Deze hadden we verzameld, vooral door het gebruik van onze credit card en enkele hotelovernachtingen. Naast de miles werden er nog 270 euro aan taxen aangerekend. Het boeken gaat vrij gemakkelijk online, al is er slechts 2 weken op voorhand beschikbaarheid te vinden op de M&M website. De vlucht herboeken kostte ons echter 50 euro extra en 2 uur wachten voor we iemand aan de lijn kregen in het callcenter. Die ergernis zorgt dat het online gemak snel vergeten was. Beide boekingsprocessen waren dus complex en klantonvriendelijk. Maar door het laattijdig omboeken was dat een beetje m’n eigen schuld. Dus in geval van een standaard online boeking en op basis van de kostprijs, 0-1 voor Lufthansa.
Lounge
Zowel de first class lounges in Abu Dhabi als in Frankfurt zijn een bezoek meer dan waard. Beide lounges zijn strak en modern ingericht. Ook de ontvangst is op beide plekken super. Door de aparte ligging en ingang, enkel toegankelijk voor first class passagiers, creëert men direct een exclusief gevoel.
- In de Etihad lounge krijgen we na onze rondleiding en een eerste glas champagne een behandeling in de wellness. Heidi geniet van een gezichtsbehandeling, ikzelf hou het bij een voetmassage. De 3 gangen à la carte lunch gaat gepaard met een excellente service door butler Salah en een wijnproeverij aan tafel. Merkwaardig genoeg haalt het eten niet hetzelfde niveau als de on-board maaltijden.
- In de Lufthansa first class lounge zitten we vrij vroeg. Het ontbijt is een uitstekend zelfbedieningsbuffet, vergelijkbaar met de betere hotels. We boeken ook een badkamer met een douche, de enige kamer met een jacuzzi was al 3 uur bezet door dezelfde gast. Maar het meest exclusieve aan deze lounge is de privé rit met een Porsche of Mercedes naar je vliegtuig. Het ritje duurt maar enkele minuten maar het is toch een speciaal gevoel om over de tarmac te rijden met je privé chauffeur.
Het is misschien geen 100% eerlijke strijd omdat we in Frankfurt geen lunch konden proeven, maar als we terug mogen kiezen wint de wellness het nipt van de prive chauffeur. De gelijkmaker, 1-1.
Seat
Dan maar eens aan boord een kijkje nemen. Beide cabines hebben een andere opzet en tijdens beide vluchten hadden we de beste seats uitgekozen.
- Het Etihad apartment is qua configuratie de top. Seats 3A en 4A zijn beide window seats, en als je de tussenwand laat zakken krijg je 1 grote suite waar je zelfs langs mekaar kan slapen. Je sluit ook gewoon de deuren van je suite en geniet van 100% privacy. Naast de stoel zelf heb je nog een zee van ruimte en een eigen kleerkast met make up spiegel. En wat is die lade onder je stoel? Ah een eigen mini bar, handig. Niet dat je dat nodig hebt met 3 stewardessen voor 6 passagiers.
- Seat 2A in de Lufthansa Boeing heeft een mooi overzicht over de cabine. De privacy wordt met een wand verhoogd, maar die gebruik je enkel om te slapen of een filmpje te kijken. Beenruimte is er meer dan genoeg, zoveel zelfs dat je de beensteun met een druk op de knop dichterbij moet schuiven om eraan te geraken.
Het Etihad apartment is een unieke seat, combineer dat met een prachtige soundtrack en sfeerverlichting als je binnenkomt en je bent verkocht. Daar kan de sobere en klassevolle sfeer van Lufthansa net niet aan tippen. Etihad komt op voorsprong, 2-1.
Bed
Het is zalig om uitgerust aan te komen op je bestemming. In first class zijn er dan ook bedden voorzien voor je schoonheidsslaapje.
- De lange zitbank in het Etihad apartment wordt door de crew in een wip omgetoverd tot een bed. Gezien we een dubbele suite hadden werd het zowaar een tweepersoonsbed in de lucht. Wie onmiddellijk denkt aan die andere wip die je lid maakt van de mile high club, helaas is er een minpuntje. Het bed ligt niet zo comfortabel. De matras mocht iets dikker zijn, het voelt allemaal een beetje hard aan. Ja, we zijn nu eenmaal streng als het gaat om first class problems.
- Een ander verhaal bij Lufthansa, ons bed ligt gewoonweg zalig. De matras en de kussens zijn heerlijk zacht zodat je er zalig kan slapen. Met de bose koptelefoons hoor je trouwens ook niets meer van het gezoem van het vliegtuig. Lufthansa maakt gelijk, 2-2.
Eten en drinken
Dineren op 10000 meter hoogte met de allure van een sterrenrestaurant, dat is vliegen in first class. Van de amuse tot de praline bij de koffie, alles is tot in de puntjes verzorgd. De on board chef komt je het menu voorstellen, maar je kan ook gewoon à la carte bestellen wat je wil, wanneer je wil. Zo bestellen we net voor de landing een steak sandwich bij Etihad, en een burger bij Lufthansa. Beiden uitstekend en ook al was de daling reeds ingezet werd er nog een vers flesje bubbels gekraakt.
Beide menu’s werden vergezeld van uitstekende wijnen en champagnes. Lufthansa heeft nog iets exclusievere dranken bij de koffie, zoals Johnny Walker blu label. Maar op het gebied van kwaliteit van het menu was Lufthansa het beste dat ik al mocht proeven aan boord van een vliegtuig. En de kaviaar service was top. Lufthansa wipt over Etihad, 2-3.
Badkamer
De toiletten in een vliegtuig zijn waarschijnlijk ontworpen door ex-kampbewakers of sadisten met een slecht gevoel voor humor. Comfort en hygiëne zijn er loze begrippen. Tot je in first class terecht komt. Niet alleen heb je 1 badkamer per 4 passagiers, na elk bezoek wordt de badkamer gepoetst en worden alle toiletartikelen terug aangevuld. Niet dat we veel kunnen doen met 12 scheermesjes en 3 flesjes parfum, maar het oogt wel mooi. Je krijgt trouwens nog een toiletzak vol luxe artikelen zoals Omorovicza en La prairie. En de badkamer is meer dan groot genoeg om je pyjama aan te trekken.
Bij Lufthansa is er zelfs een apart urinoir en een warme stenen vloer. Het geheel ziet er mooier uit dan de donkere badkamer van Etihad. En toch scoort Etihad hier het punt. Er is niets zaliger dan een verfrissende douche nemen op een vliegtuig. Ook al heb je maar 5 minuten water, de ervaring is geweldig.
Etihad komt terug op gelijke hoogte. 3-3
Entertainment
Het aanbod op je persoonlijke entertainment systeem is overweldigend. Films, series en goede muziek. Veel te veel om allemaal te zien tijdens je vlucht. Wat wel opvalt is het verschil in TV formaat. Bij Lufthansa moest ik m’n bril dragen omdat ik gewoon te ver van mijn iets te kleine scherm zat. Etihad brengt Kinepolis naar het vliegtuig, bovendien kan je het toestel draaien en vanuit je bed kijken. En wil je geen TV kijken? Ga dan in de bar wat socializen met andere passagiers, en vragen of de beenruimte niet wat krap is in business class of zo…
Etihad komt op voorsprong, 4-3.
Service
De laatste rubriek zal de strijd beslissen. En het is meteen ook de meest subjectieve categorie. Wat voor de ene uitstekende service is zal iemand anders misschien opdringerig vinden. Al vind ik “another refill Mr Jacobs?” nooit opdringerig. De cabin crew van beide vluchten was uitmuntend, dus het verschil zal sowieso in kleine details zitten, zoals de piloot die even ‘gutentag’ komt zeggen tegen de first class passagiers. Het verse rozenblaadje op je vochtig handddoekje. Of de turndown service, met een lekker geurtje en een persoonlijke boodschap op je kussen. Het subtiele inwisselen van je XL pyjama naar een XXL exemplaar als je binnenkomt… Allemaal signalen van topservice.
Dus wat zal de doorslag geven, de kleine dingen waar men een steek liet vallen. Onze bagage die niet al eerste van de band rolde, ook al stond er personeel klaar om ze voor ons te dragen. Dit werd dan weer gecompenseerd met 7000 airmiles door Etihad.
Op onze klachten bij Lufthansa over de problemen bij het omboeken hebben we niets meer vernomen. Bij Etihad was de ontvangst hartelijk. Jas aannemen, de crew voorstellen, uitleg van alle faciliteiten,… Bij Lufthansa was er eigenlijk geen welkom, ik heb m’n seat zelf moeten zoeken en m’n kledij zelf moeten weghangen. Kleine dingen ik weet het, maar ze laten de balans net genoeg overhellen naar het Midden-Oosten. Eindscore 5-3, winst voor Etihad.
Conclusie
Uiteindelijk hebben we nog wel best veel euro’s betaald voor een enkele vlucht, maar het was de ervaring dubbel en dik waard. En ik wil beide ervaringen onmiddellijk terug overdoen, met een lichte voorkeur om nog eens in die douche te kruipen. Wist je trouwens dat Emirates ook douches aanbiedt? En Signapore Airlines ook dubbele suites heeft? Wordt vervolgd…
Dit is inderdaad wat anders dan Ryanair! Al mis je dan wel de typische Ryanair-sfeer… 😉
haha das waar, nu twijfel ik toch voor m’n volgende vlucht 😉
Oh mijn hemel, als ik dit zie, word ik zo ontzettend hebberig haha. Ik wil dit ook :p
In ons artikel over travel hacking leggen we je uit hoe je dit ook kan doen.
Oh gosh, prachtig zeg! Wat een luxe vlucht en appartement. Anders dan anders. Ik zou dit ook best willen 🙂
OMG ik kan echt alleen maar dromen van dit soort vliegreizen. In een bed liggen tijdens je vlucht. JA! Maar dat geld zou ik er noooooooit voor over hebben haha, daar kan ik weer een andere reis van maken. Wat een luxe. Jeetje, ik sta versteld.
Wauw, hoe comfortabel kan een vliegtuig zijn haha. Voor zo’n lange vlucht zou ik het prijsverschil er misschien wel voor over hebben 🙂
Haha, ik hoor het al op het einde. Je gaat dit nog eens doen. 😀 Nu eindelijk weet ik eens hoe het eruit ziet en aan toe gaat in de hogere classes van het vliegruig. Zelf hoop ik dit ooit eens te doen. En dan is het me enkel te doen om het bed, de rest mogen ze houden. 😀
die kans zit er wel in ja 😉
Wauw, wat een luxe! Zo wordt een vliegen echt een pretje zeg. Wat leuk!
Wij hebben onlangs bij BA (British Airways) een gratis upgrade gekregen omdat de stoel van m’n vriend kapot was. Natuurlijk absoluut niet te vergelijken met wat jullie kregen, maar het scheelde toch al enorm veel in comfort. Wij proberen trouwens altijd een lounge apart te boeken, zodat we ons ter plekke altijd nog even kunnen opfrissen vooraleer door te reizen!
die lounge verdient zichzelf vaak terug ja, en gratis upgrades zijn de leukste!
Wauw, wat een luxe! Het lijkt me heerlijk om dit eens te ervaren, maar ik denk toch dat ik vanwege de prijs zou gaan voor minder comfort aan boord, en het geld zou bewaren voor op mijn bestemming.
ja dit is dan ook een once in a lifetime ervaring, we reizen ook niet altijd zo hoor.
Wauw dit zou ik perfect kunnen gebruiken op een lange afstand naar Thailand die vlucht was zo vermoeiend!
Wow, moet een geweldige ervaring geweest zijn.
Wauw wat een ervaring! Dit zou ik ook wel eens willen doen! Ik denk dat ik te weinig vlieg om voldoende airmiles te kunnen sparen, om me niet arm te betalen aan zulke tickets!